Mitä on puoliantiikki www.laatutavara.com Laatutavara in English

Huom! Ei välitysmyyntiä.

HinnastaArtikkeli, julkaistu 1.9.2011

Antiikin hintaan vaikuttaa monta tekijää

Puoliantiikin hinnan määrittely on toisinaan haastavaa ja hintaan vaikuttavat useat tekijät, joista kysyntä ja tarjonta on tärkein. Lisäksi on olemassa joukko muita tekijöitä:

  • Valmistusmateriaali määrittelee usein perusarvon. Posliinia pidetään arvokkaampana kuin fajanssia. Pronssia arvokkaampana kuin messinkiä. Etenkin tämä korostuu arvometallien (kulta, hopea, platina), jotka on mahdollista uudelleen sulattaa, kohdalla
  • Valmistusmenetelmällä on merkitystä. Käsityö on selkeästi koneella valmistettua arvokkaampaa. Yhden Harlekiini-lasiston osan pyörittäen puhaltamiseen on lasinpuhaltajalta kulunut kauan arvokasta ammattilaistyöaikaa ja samassa ajassa automaattinen puristelasikone on lätkinyt läjäpäin Kastehelmi-astioita. Vastaavasti silkkipainokone on painanut valtavasti muumimukeja samassa ajassa, missä maalari on maalannut yhden Valencia-astian
  • Esine, jonka tehdas on merkinnyt ensimmäisen luokan laaduksi leimalla tai signeerauksella, on tyypillisesti arvokkaampi kuin merkintää vaille jäänyt 2-luokan esine. Merkintöjä on eri tasoisia, joilla etenkin keramiikassa on hintavaikutusta. Pelkkä tehtaan värileima, joita on kumileimasimella leimattu sarjatyönä on eri asia kuin usein nimettömäksi jääneen maalarin käsin maalaama nimikirjainsigneeraus. Arvokkain on nimekkään suunnittelijan maalaama kokonainen nimikirjoitus. Näitä löytyy toisinaan esimerkiksi Hilkka-Liisa Aholan itse maalaamista taide-esineistä. Lasissa suunnittelijat tai puhaltajat eivät ole itse kaivertaneet timanttikynällä tai hapolla syövyttäneet signeerauksia, joten merkintätavalla ei ole niin suurta merkitystä. Lasiesineiden kohdalla on lisäksi huomioitava, että timanttikynä on helppo hankkia ja talouslasia, vaikka se esimerkiksi Nanny Stillin Sulttaanin kohdalla on taidokasta käsityötä, ei ole signeerattu
  • Keräiltävyys näkyy hinnassa. Toiset esineet vain soveltuvat toisia paremmin keräilyn kohteeksi. On helpompaa kerätä pieniä Aurinkopulloja tai Heljä Liukko-Sundströmin värikkäitä laattoja, joita on rajallinen määrä ja helppo saada, kuin tilaa vieviä pesuastiastoja. Myös esineeseen liittynyt poikkeuksellinen historia saattaa nostaa keräiltävyyden korkealle: voimakkaan kansallisromanttiset Fennia-astiat tai Lotta Svärd -esineet ovat esimerkkejä tästä
  • Muoti on vaikein hinnoitteluperuste, jos sitä aiotaan ennakoida. Muodissa on lisäksi hyvin erilaisia syklejä. Yksi sopiva lehtiartikkeli saattaa nostaa lyhytaikaisen suosion joillekin esineille, retro saattaa pysyä muodissa vuosia ja jugend tai funktionalismi vuosikymmeniä
  • Valmistusmäärät tulee aina huomioida hinnoittelussa. Miljoonia kappaleita valmistetut Kilta-astiat eivät koskaan voi nousta pieniä määriä tuotettujen Iris-keramiikkaesineiden tasolle vaikka kuinka muoti muuttuisi. Joka vuosi tietty prosentuaalinen määrä esineitä esineen tyypistä riippuen katoaa, joten markkinoilla olo määrät vuosikymmenten myötä väistämättä pienenevät tiettyjen kaavojen mukaan
  • Suuri osa antiikin ostajista odottaa saavansa sijoitetulle pääomalle tuottoa. Odotusarvon määrittely on melkein yhtä haastavaa uin muodin, mutta tiettyjä sääntöjä siitäkin löytyy. Esineiden määrää voi verrata potentiaaliseen markkinaan. Oiva Toikan lintujen markkinat ovat globaalit ja tietyn tyyppinen suomalainen keramiikka myy Japanissa ja Koreassa, joten näillä on korkeampi odotusarvo kuin esimerkiksi Papukaija-kaatimilla, joiden markkinat ovat kotimaassa.
  • Taiteilijalle tyypillinen työ on lähes poikkeuksetta arvokkaampi. Ruth Brykille tyypillinen voimakkaiden värien kausi on selkeästi arvokkaampaa kuin alkuaikojen pastellivärikausi. Kupittaan saven Gudrun Raunion taiteilijalle tyypilliset henkilöhahmot ovat alkuaikojen maalaritöitä arvokkaampia.
  • Muodin ulkopuolella on nostalgiaan perustuva kysyntä, joka muuttuu ikäluokkien vanhetessa. Aiemmin suurimman asiakasryhmän ovat muodostaneet henkilöt, jotka kokevat nostalgiaa sota-ajan siirtokuva- tai kuparipainokoristeltuun keramiikkaan. Kesäkukat, Suomenkukat ja Viktoriat ovat tehneet kauppansa. Tämä ryhmä on vaihtumassa ikäluokkaan, joka on viettänyt nuoruuteensa 60-70-luvuilla. Ahmetit, Alit ja Anemonet tekevät kauppaansa.
  • Monet uutiset vaikuttavat esineiden hintaan yleensä aina kohottavasti. Nimekkään taiteilijan kuolema takaa ettei uuttaa suunnittelua enää synny ja nostaa heti hintoja. Uutiset väärennysskandaaleista lisää kiinnostusta aitoja esineitä kohtaan.
  • Vanhoja malleja otetaan toisinaan uustuotantoon ja tämän vaikutus vanhojen esineiden hintaan on tapauskohtaista. Vanhat Orkideat ja Kantarellit eroavat selkeästi uusista ja ovat joidenkin keräilijöiden mielestä ”aitoja”. Samoin on Kastehelmi-astioiden alkuperäisvärien kohdalla. Jos taas uustuotanto on hyvin lähellä alkuperäistuotantoa, saattaa hintavaikutus olla laskeva.
  • Kunnon arvo esineeseen on huomattava, mutta haastava määritellä. Tasainen ja siisti krakeloituminen eli lasitteen verkkomainen halkeilu on satavuotiaalle fajanssiastialle tyypillistä ja laskee hintaa maltillisesti. Vähäinen iskeymä Sarpanevan Kajakissa tai hiotussa maljakossa vaikuttaakin hintaan jo selkeämmin. Palan puuttuminen Maisema-lautasesta tekee siitä arvottoman ja rikkoutuneet esineet – liimailtunakin – ovat erityisen harvinaisia esineitä lukuun ottamatta usein arvottomia. Mielenkiintoisen tulkintakysymyksen herättää laadukkaat korjailut. Toisinaan lasiesineen vika on hiottavissa täysin näkymättömiin tai fajanssiesineen vaurioitunut lasite uusittavissa uuden veroiseksi.

Lopuksi on hyvä vielä täsmentää, mitä hinnalla ja arvolla tarkoitetaan. Vakuutusarvo, reaaliarvo ja tavoitearvo eroavat toisistaan. Oleellisia muuttujia ovat aika, määrä ja kanava. Jos esineen haluaa heti rahaksi, on reaaliarvo vähäisempi verrattuna huutokaupan tuottoon. Puhumattakaan vuoden odotusaikaan, jossa suuri osa potentiaalisista ostajista on löytänyt tuotteen.

Myös määrään vaikutus on oleellinen. Jos kuolinpesän myy kerralla kauppiaalle, on esinekohtainen hinta murto-osa verrattuna siihen, että myy esineet yksitellen.

Kanavan vaikutusta ei sovi väheksyä. Pienillä kirpputorilla ei välttämättä saa aivan samaa hintaa, millä koko maailman tavoittava luotettava verkkopalvelu esineen myy.

Omaa esinettä arvioidessa kannattaa vielä muistaa, että kauppias pyrkii aina saamaan katteen kaupasta. Kate on tosin viime aikoina jatkuvasti internetin myötä pienentynyt eikä esineitä aina myydä sillä hinnalla miltä näyttää. Antiikkikauppias Marja-Leena Nieminen Simpeleen antiikkimessuilla kertoi tarinan kannusta, jonka toinen kauppias oli hankkinut noin 500 eurolla. Kaadinta oli useita vuosia yritetty myydä yli tuhannella eurolla ja lopulta se vaihtoi omistajaa 530 eurolla.

Laatutavara.com



TuotehakuHae hakusanalla

laajempi haku
Piilota myydyt
Hintahaarukointi
Vahtipalvelu

Kuvastot Aladin, Tamara
Franck, Kaj
Hopea, Saara
Nurminen, Kerttu
Nyman, Gunnel
Sarpaneva, Pentti
Sarpaneva, Timo
Siiroinen, E-T
Still, Nanny
Toikka, Oiva
Toikan linnut
Tynell, Helena
Wirkkala, Tapio
MuotoilijalinkitAalto, Alvar
Blomqvist, Kaj
Helander, Mikko
Jacobino, Arm...
Kokko, Valto
Niemi, Jaakko
Nyman, Gunnel
Okkolin, Aimo
Orvola, Heikki
Salo, Markku
Santalahti, Pertti
Vesanto, Erkki
Wirkkala, Tauno
muut suunnittelijat

ArabiaArabia-koristeet myynnissä nyt

Botanica-koristeet


Kaikki Arabia-taiteilijat
Heljä Liukko-Sundström

Birger Kaipiainen


Finel


Kaikki Arabia-leimat

Leimat myynnissä nyt:
Arabia-koristekirjasto

Pikahaku

Laaja kirjasto

BränditAarikka
Ahlberg
Andstenin kaakeli ja fajanssi
Arabia-koristeet
Arabia-taiteilijat
taide
Botanica
Bennvik
Billnäs
Finel
Fortuna
Grankullan savit...
Humppilan lasi
Herttoniemen keramiikka
Iittala
Iris
Kalevala Koru
Karhula
Kauklahden lasi
Kera
Kumela
Kupittaan savi
Laila Zink
Nuutajärvi
Kastehelmi
Riihimäen lasi
Aurinkopullot
Koristepullot
Harlekiini
Tzarina
Savitorppa
Suotniemi
Turun fajanssi
Tehdas Lampinen
Turun kaakelitehdas
Töölön fajanssi

TeematHelmiä
Jugend
Art deco
Funkkis
Retro
Harvinainen
Antiikki
Erikoinen

VärihakuHae esineitä värin perusteella:

__punainen
__rubiini
__vihreä
__sininen
__keltainen
__valkoinen
__musta
__amber
__neodymi
__kirkas
__turkoosi
__lila
__harmaa

SuosituimmatTalouslevy, serikuva, s...
Maljakko, käsinmaalattu...
Kastikekaadin, käsinmaa...
Lasivati, ruskea,
Seinälaatta, käsinmaala...
Maljakko, vihreä, Signe...
Liemikulho, 1.9 l, käsi...
Taide-esine, kirkas, si...
Tuhka-astia, sininen,
Maljakko, pieni, art de...

Kauneimmat

Kauneimmat Arabia-koristeet (i2.0):

Katariina
Moderna
Retikka